Ik heb inmiddels een aantal verkiezingscampagnes gedraaid, maar nog nooit zat ik zo dicht op het campagneleider dat ik inzicht had in wat er precies aan budget was en wat daarvan betaald kon worden. Dit keer was ik zelf die campagneleider en zag ik niet alleen wat er betaald kon en moest worden, maar ook de keuzes waar het geld aan uit te geven lagen, grotendeels, bij mij.

Vanochtend dit artikel in de krant. Over de enorme campagnebudgetten die een aantal partijen besteed hebben aan deze campagne. Ik viel vanochtend van mijn stoel en was extra trots op het behaalde resultaat van GroenLinks tijdens deze verkiezingen.

Dat het kopen van zendtijd op radio en televisie en een zee van posters op stations en bij bushaltes geen garantie op succes is, dat wordt door bovenstaande grafiek pijnlijk duidelijk.

Tijdens mijn studie leerde ik al over “advertisement-waste”. Als je je geld inzet om een hele grote doelgroep te bereiken waarbij maar een klein gedeelte ontvankelijk is voor je boodschap, dan ben je heel veel geld aan het weggooien. Als je pindakaas wil verkopen, dan is het wellicht verstandig om iedereen te bereiken die ooit een boterham eet. Maar als je van te voren al weet dat er een grote groep mensen bij zit die om uiteenlopende redenen nooit pindakaas op zijn boterham smeren zal… is het dan wel zinnig om een groot budget hieraan te besteden?

Dat vraagt om verstandig en slim adverteren. Eerst vragen stellen en eerlijk beantwoorden. “Waarom eet iemand pindakaas, of juist niet?” En “Wat voor type persoon is een pindakaaseter eigenlijk?” Steeds beter krijg je dan in beeld waar die pindakaasetende consumenten zich bevinden.

Zonder teveel inzicht te willen geven in GroenLinks, durf ik wel te stellen dat wij onze kiezers best goed kennen. We weten wat ze belangrijk vinden en we weten “what makes them tick”. Super belangrijk tijdens het vertegenwoordigen van onze kiezers in de raden, staten en kamers, maar ook, zo blijkt tijdens het voeren van campagne.

En dus gaan wij de straat op. Niet flyeren op de Grote Markt, nee, huis aan huis om gesprekken te voeren over meer dan de waan van de dag. We maken goede, inhoudelijke plannen die we delen op onze afdelingswebsites én op Facebook. En wat we doen met ons spaarzame campagnebudget? Daar doen we mee zoals we iedereen ook oproepen om te gaan met zijn boodschappen: “Zero-Waste”!

Tags:

No responses yet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Per mail op de hoogte
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com