Categories:

Gisteravond hadden we twee Leidse gemeenteraadsleden bij onze fractievergadering uitgenodigd om te komen vertellen hoe zij verder zouden willen na het NEE op het referendum van 7 maart. Het begon goed want er was in de keuken niet doorgegeven dat wij zouden komen eten. En dat terwijl we het voor een heel jaar hebben doorgegeven. Maar goed, geen eten lag in het vooruitzicht. Dat zou een knorrige vergadering opleveren. Gelukkig dat onze fractieondersteuning dermate veel overtuigingskracht heeft dat de keuken tóch voor ons iets in elkaar kon zetten. Niet helemaal zoals op het menu stond aangegeven, en iets later dan anders, maar we hadden rond half 8 toch een goede maaltijd binnen.

Dus konden we toch nog goed vergaderen. Gijs Holla en Henny Keereweer vanuit Leiden hielden hun verhaal over het verleden, het heden en de toekomst van de RijnGouweLijn. Ze analyseerden waar volgens hen de pijnpunten zouden liggen bij de Leidse bevolking. En ze kwamen met een alternatief die ze in Leiden aan het uitwerken zijn. Het alternatief behelst de zogenaamde ‘terugvaloptie.’ Dit houdt in dat de RGL-oost (vanaf Gouda) over bestaand spoor gaat en dat die stopt bij Leiden CS. Daar start dat de RGL-west met vrijliggende busbanen naar de kust en evt. later naar Leiderdorp, Zoetermeer en Zoeterwoude.

Ik heb toch wel grote bezwaren tegen die alternatief. Het ís namelijk geen alternatief voor de RijnGouweLijn. Het is een volledig anders concept en absoluut niet vergelijkbaar. Daar waar de oorspronkelijke plannen spreken over een lightrailverbinding is daar nu geen sprake meer van. Op de route Gouda – Leiden CS zouden namelijk in dit alternatief lighttreinen gaan rijden (soort sprinters). En op het westelijke deel rijden dan bussen die evt. op termijn te vervangen zijn door een tram maar dan blijft er een overstap nodig om van Gouda naar de kust te gaan. De meerwaarde van de RGL is juist dat alles zonder overstap mogelijk is, dat het gaat om écht hoogwaardige voertuigen en dat het er snel komt te liggen. Dit alles wordt in het alternatief niet gewaarborgd.

Mijn fractiegenoot Resul Özdemir, tramchauffeur, merkte terecht op dat buspassagier een heel ander slag mensen zijn dan trampassagiers. Daar ben ik het wel mee eens. Ik erger me als ik de bus voor mijn neus zie wegrijden, terwijl ik bij een tram die hetzelfde doet minder sterke emoties bij heb. Wat ik zonde zou vinden is als we nu voor het op het oog goedkopere alternatief zouden kiezen, er over 5 jaar achter komen dat een tram tóch veel beter kan voldoen aan de vraag en dan zitten met een niet op elkaar aansluitende lijn. Een nadeel voor reizigers die vanuit de binnenstad van Leiden naar Gouda willen of vanuit oost naar de kust. Dat is volgens mij een behoorlijke groep.

Tags:

One response

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Per mail op de hoogte
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com