Wij besloten dus om niet meer te vliegen en namen de uitdaging aan. In de meivakantie met 4 kinderen met de trein naar het zuiden: de zon opzoeken. En dus kocht ik begin april Interrailpassen. Prima, dacht ik, upgrade naar Eerste klas erbij zodat we de ruimte hebben en we de iPads etc onderweg vast en zeker zouden kunnen opladen als de boeken uitgelezen zijn. Ik betaalde 700 euro voor de passen waarbij we in 1 maand tijd 3 reisdagen mogen inplannen.

So far, so good. Afgelopen week kregen we de passen in huis en konden we gaan plannen. Lyon, leek ons mooi en haalbaar om op 1 (lange) reisdag af te leggen. Via de website van Interrail kan je heel gemakkelijk je startstation en eindbestemming invoeren en krijg je keurig de verbindingen te zien, aantal keer overstappen en de reistijden. Cool! 8u42min van Groningen tot aan Lyon. DOEN! Wel moesten we natuurlijk voor de Thalys en TGV wat gaan reserveringskosten bijbetalen, want die rijden natuurlijk niet op lucht zo hard. No problem.

Dachten we. De Thalys van Schiphol tot Brussel was niet te reserveren. Geen idee wat er precies aan de hand mee was, maar via Interrail onboekbaar. Niet via de website. Niet via het telefoonnummer. Terwijl ik hem wel gewoon voor 117 euro per persoon kon boeken via de website van de Thalys zelf. Dus dat zou naar Brussel reizen worden met de gewone intercity en vanaf daar de TGV naar Lyon. Die was te boeken. Reserveringskosten? Evenveel als 5x een enkele reis naar Barcelona met het vliegtuig. 154 euro met z’n vijven. En door de langere reistijd van Schiphol naar Brussel niet haalbaar om in 1 dag te bereizen.

Okay. We slaan Lyon wel over en gaan dan naar Lille. Reistijd volgens de Interrailreisplannen? 4u35min. Maar, diezelfde Thalys van Schiphol naar Brussel, die was onboekbaar natuurlijk. En dus: reistijd dik 7 en een half uur. Ohja, en de laatste 34 minuten van Brussel naar Lille met de TGV? 154 euro aftikken. Met de auto rijd je in 4u3min naar Lille vanaf Groningen. En kost een halve tank diesel of 1x je Tesla helemaal opladen.

We hebben het echt geprobeerd. We hebben gisteravond 4 uur lang zitten kijken en zoeken en gebeld met de Interrailklantenservice die er ook niet uit kwam. Het is een DRAMA! De Interrailpassen die we kochten zijn echt ongeschikt om mee te stedentrippen als je snel, betaalbaar en zonder 8x overstappen naar het zuiden wil. Dit moet echt anders. En het kán ook anders, als er de politieke wil voor zou zijn. Meer treinen laten rijden, minder belasting op tickets en minder grenzen optrekken voor de hoge snelheidstreinen.

In Duitsland begrijpen ze het beter. Daar gaan we nu in de meivakantie maar naartoe. Met de auto naar Leer (want de bus zie ik echt niet zitten met 4 kinderen en bagage en je parkeert voor 5 euro per week naast het station in Leer) en vanuit daar naar Dresden en Heidelberg. Met intercitytreinen en ICE’s. Ik wacht met smart op de dag dat Noord Nederland een snelle verbinding krijgt met Bremen door middel van de WunderLinie. Ik weet zeker dat ik dan eerst naar het oosten kijk voor het plannen van een treintripje dan naar het zuiden. Terwijl alle infrastructuur in het zuiden aanwezig is krijgen ze de verbinding tussen Nederland en Frankrijk niet fatsoenlijk voor elkaar.

P.s. Ik kan vast dingen beter en anders doen. Eerder boeken misschien? Maar hey, je moet ergens beginnen. En ik zie mijzelf als een behoorlijk vindingrijk en initiatiefrijk mens met veel reiservaring en adaptatievermogen. Maar als het mij al niet lukt om een fatsoenlijke reis te boeken die betaalbaar is, niet een eeuw duurt en niet 8x laat overstappen, dan gaat er toch gewoon iets mis?

Tags:

3 Responses

  1. Het klopt, de Thalys was vorig jaar ook niet te boeken toen ik met interrail naar Bordeaux wilde. Het is een drama om überhaupt een reis te plannen die kant uit, tenzij je bereid bent de Thalys vroeg en zonder interrail te boeken of de hoofdprijs te betalen. Ik heb uiteindelijk de IC direct naar Antwerpen genomen (gratis met interail) en vandaar met een Belgische IC (traag als een slak) naar Lille (ook gratis) en vandaar een rechtstreekse TGV (wel uur wachten, 15 euro bijbetalen) naar Bordeaux. Maar kostte me uren om dat uit te zoeken. Zolang ze het niet gemakkelijker maken wordt het nooit wat.

  2. Ik vind het echt verbazingwekkend hoe goed de verbinding lijkt die er ligt, maar als puntje bij paaltje komt uiteindelijk voor de meesten niet beschikbaar is. En dan is men bang dat als we vliegen duurder maken het alleen nog beschikbaar is voor the-lucky-few. Dat is dus met treinen allang zo.

  3. Voor de volgende keer: schakel de Treinreiswinkel in. Die ontzorgen je compleet..!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Per mail op de hoogte
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com