Categories:

Ik ontvang veel mail. Ik heb een stuk of 15 verschillende mailadressen – zakelijk, prive, politiek – en op al die adressen ontvang ik regelmatig email. Soms met leuke inhoud, soms met gezeur en soms is het gewoon spam. Een enkele keer is het tenenkrommend en weiger ik de inhoud serieus te nemen doordat de manier van opstellen van de email gewoon domweg geen respect krijgt van mij. Waar heb ik het dan over? Het volgende:

Beste mevrouw….. ik heb op [datum] een bestelling gedaan bij uw shop……en ik heb nu nog steeds niets ontvangen..ik had allang betaald…..waarom is het er nog niet???? Ik hoop dat u snel laat horen!! Met vriendelijke groet…. [naam]

– Dit hierboven is een puur hypothetisch geval. Ik krijg ook mails met linkruil, vragen, opmerkingen, spam en vele andere mails met dergelijk misbruik van punten. Zelfs van een officiele instantie kreeg ik een mailtje met iemand die zomaar 11 puntjes achter elkaar aan het einde van zijn zin zette. Een officiele instantie! En die moet ik dan serieus nemen………… –

Waarom is dit zo enorm irritant? Ik HAAT overmatig gebruik van puntjes en leestekens. Zó irritant. Tis dat ik op dit soort mail moet reageren maar eigenlijk neem ik de schrijver al niet meer serieus. Ik zit me wel eens af te vragen wat voor persoon er nou achter zo’n mail zit. In een gewoon face-to-face gesprek, zou er dan ook een soort puntjes vallen tussen elke zin? Wat is de boodschap die iemand met de puntjes wil maken? Dat ie je bedenktijd geeft ofzo? Of dat hij zelf bedenktijd nodig heeft om een volgende zin te maken? Een overmatig gebruik van leestekens. Daarmee wil iemand bereiken dat er extra nadruk op de vraag of de uitroep gelegd wordt. Maar door gewoon punten en komma’s te maken en dan maximaal een zin per alinea af te sluiten met een duidelijke [!]… daarmee leg je écht nadruk op je uitspraak!

Tags:

13 Responses

  1. Weet je wat ik irritant vind? Dat je mails van je klanten online zet. Zie ik je wel vaker doen, of onaardige opmerkingen op twitter over een van je klanten. Dat weerhoudt me er wel van iets bij je te bestellen. Besef je dat wel?

    En hoe kwam het dat deze klant nog geen bestelling ontvangen had?
    Dit lijken me beide belangrijkere zaken dan je druk te maken over puntjes, want jouw klanten vertrouwen je, vinden je spullen leuk, gunnen je omzet. Allemaal reden genoeg om discreet met hun, hoe onhandig ook geformuleerde mailtjes om te gaan. Jouw klanten zijn jouw brood, een beetje meer respect graag!

  2. Bovengenoemde mail was compleet hypothetisch uit mijn duim gezogen, neem aan dat je dat wel begrijpt. Ik had er ook een mail van kunnen maken van iemand die me mailt vanwege een of andere linkruil ofzo. Het gaat niet om inhoud hier, en als iemand inhoud wil overbrengen dan lijkt het me redelijk dat daar een zekere stijl bij hoort om je boodschap over te brengen. Dat is het punt dat ik probeer te maken. Staat los van de inhoud. En normaal contact wordt normaal beantwoord en zeker niet online gezet. Disrespect wel. Simple as that.

  3. Nee, dat had ik niet in de gaten, dat het een hypothetische mail betreft.
    Neemt niet weg dat ik vind dat je wel wat respectvoller met je klanten om mag gaan.

  4. Elke klant die heeft respect, maar kan dat wel verliezen door disrespectvol met mij om te gaan. En dat is wellicht hetgeen je ziet. Dan blijken er zowaar mensen te werken bij gebrek aan personeel.

  5. nou…. kijk… ik doe het ook. Die puntje in elk geval. Ik gebruik heel veel intonatie als ik praat en als ik schrijf, schrijf ik zoals ik praat. Snappie? Dus… gebruik ik puntjes. Maar ik wil wel serieus genomen worden hoor!

  6. Respect verliezen omdat iemand teveel puntjes gebruikt? Of begrijp ik je nu weer verkeerd?

  7. @ Lidie: Nu begrijp je me verkeerd. Ik had het over een simpele irritatie. Respect bracht jij erbij. Anyways… irriteer ik me aan dramatisch gebruik van puntjes en leesteken abuse.

    Ik zal, voor je geruststelling, er even bij zetten dat het een hypothetisch geval was. Okay?

  8. @ Sinder: Zoveel als je nu gebruikt trek ik nog wel hoor. Zo lang je er niet bij de ene zin 4 en de volgende keer 6 en dan weer 2 gebruikt… frustie 🙂

  9. whahahaha breath in… breath out… zzzzzzzzzeeeeeeeeeennnnnnnnnnnnn………

    Oh nee, dat brengt geen rust dan natuurlijk zo’n zin 😀

  10. Trouwens wel karakter dat je mijn reactie toch plaatste. Respect! 🙂

    En als we dan toch aan het zeuren zijn over leestekens en spelfouten wil ik nog even een puntje op de i zetten:

    Het is niet: Ik irriteer me aan
    het is OF: ‘die puntjes irriteren me’
    OF: ik erger me aan die puntjes.

    ‘Je ergens aan irriteren’ is een contaminatie.

  11. Haha… ik schuw een beetje discussie niet hoor 🙂 Enne, het staat je vrij je te ergeren/irriteren aan mijn spelfouten en grammatica. Doet manlief ook.

  12. O jee, ik ben zo iemand. Ik was me er niet van bewust dat ik zo je irritatie op mijn hals haalde. OEPS. Nou ja, het zij zo…..

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Per mail op de hoogte
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com