Per mail op de hoogte


De noodzakelijkheid van rekenen

24 03 2011 13:04 | POSTED BY Musetta Blaauw

Gisteren was ik mijn iPhone kwijt. Op de dak van de auto laten liggen bij het hectisch inladen van drie vermoeide kinderen en ondertussen afscheid nemen van 3 andere vermoeide kinderen en hun moeders. En dan vergeet je wel eens wat.

Ja, dom, ik weet het.

Maar goed. Een oud stel had de iPhone van de auto zien afvallen en hem opgeraapt. Terwijl ik en Evelien constant belden naar de telefoon die maar over bleef gaan, maar niet werd opgenomen, belde dit stel met hun zoon. Zij wisten wel dat het een iPhone was, maar niet hoe je zo’n ding moest opnemen. Toen zij hun zoon te pakken hadden gekregen namen ze een telefoontje van Evelien op en toen kon ze hem ophalen.

In de auto naar Evelien zat gisteravond om de telefoon bij haar te gaan ophalen zat ik na te denken over de huidige techniek. Het verschil in generaties maar ook de hectiek en dan dingen vergeten. Hoe dat werkt. Zo zat ik me te bedenken dat je tegenwoordig vaak mensen hoort roepen dat we vroeger veel beter waren in hoofdrekenen, telefoonnummers onthouden etc. en dat er iets verloren is gegaan nu iedereen niet meer zomaar alle telefoonnummers kan opdreunen. Zo onthand, zonder mijn iPhone voelde ik me wel even een beetje verloren, maar met iPhone in mijn zak moet ik er niet aan denken om mijn schramele hersentjes te vullen met telefoonnummers, boodschappenlijstjes, agendaafspraken en meer van dat soort zaken. En als ik dat doortrek naar onderwijs: waarom zouden we kinderen nog in vredesnaam leren hoe je een logaritme uit je hoofd kan uitrekenen? Waarom zou je? Moeten we onze kinderen niet de vaardigheden leren om de instrumenten in hun omgeving te gebruiken? Resultaatgericht? Diversive thinking? McGyver-onderwijs: gebruik de instrumenten in je omgeving om te bereiken wat je wilt. En dat hoeven niet de gebaande paden te zijn.

Hoofdrekenen, foutloos spellen, formules maken, waarom zou het gros van de mensen dat moeten leren? Het is leuk om te kunnen, noodzakelijk in sommige beroepen, maar voor de rest van de mensen? Daar hebben we in de huidige maatschappij rekenmachines en computers/telefoons met spellingscheck of T9 voor. En ja, kom maar op met alle pedagogische reacties dat het onderdeel is van de basiskennis. Dat vonden ze in de tijd van de holbewoners ook van vuur maken met stenen en stokjes. Maar is er nu nog iemand die voor de noodzakelijkheid met een paar stenen een vuurtje zit te stoken of pakken we gewoon lucifers, aanmaakblokjes of een aansteker? Ik persoonlijk druk gewoon op het knopje van de keramische kookplaat.

6 Responses to “De noodzakelijkheid van rekenen”

  1. Edwin B. says:

    Het is basiskennis. Maar dat als argument is inderdaad onvoldoende. Waarom is die basiskennis nodig? Het is niet alleen leuk om te kunnen.
    Niet de uitkomst van de logaritme is essentieel, daarvoor heb je inderdaad het instrument. Maar er moeten wel mensen zijn die het achterliggende mechanisme snappen. Al was het alleen maar om te weten hoe je het instrument moet bedienen of de uitkomst moet beoordelen. Als je niet meer weet hoe je moet rekenen, kun je ook de som niet op de juiste manier in de rekenmachine invoeren. Er zijn genoeg sommetjes uit het dagelijks leven denkbaar (met breuken en procenten bijvoorbeeld), die veel mensen fout in de rekenmachine zouden invoeren, als ze niet meer zouden weten hoe de berekening in elkaar zit.
    Daarnaast zijn sommige sommetjes gewoon sneller uit te voeren uit het hoofd.
    Instrumenten zijn wat ze zijn, hulpmiddelen, maar als je niets snapt van wat er eigenlijk gebeurt heb je er nog niets aan.

    En spellingscontrole en T9 zijn alles behalve feilloos. Ik kom nog elke dag zulke erbarmelijk slecht geschreven stukken tegen (en dan heb ik het niet over hier en daar een t-tje of d-tje verkeerd) dat ik liever meer dan minder taalonderwijs op school zou willen zien.

  2. Bazaardom says:

    Hoofdrekenen, spellen, als je dat niet vroeg genoeg leert krijg je het er alleen maar moeilijker nog in! Dus daarom wel noodzakelijk om te leren op de basisschool en middelbare school. Daarna mag het vergeten worden of indien noodzakelijk voor je beroep weer opgehelderd worden. Voorkomt problemen in je verdere opleiding/loopbaan.

    Ik ben alles wel zo’n beetje vergeten en heb het inderdaad niet nodig in mijn leven. Dat wel.

  3. Maaike says:

    Je gedachte klopt enigzins. Echter, veel vaardigheden die nu achterhaald lijken, als hoofdrekenen stimuleren de kleine hersentjes om te groeien en te ontwikkelen. Zo zijn algoritmen goed om het logisch denkvermogen te trainen. En dat heb je (juist) in dit tijdperk hard nodig. Of met de hand schrijven, dat zorgt ervoor dat je linker,- en rechter hersenhelft leren samen te werken, of beter samen gaan werken. Als we dat de kinderen niet meer leren om de technologie het overneemt, dan komen kinderen veel tekort als ze eenmaal volwassen zijn.

  4. Xandra says:

    Lees het boekje het brein achter leren maar, daar staat het in πŸ™‚
    Heb nog een kopie voor je liggen als je interesse hebt.

    Xandra (xannn)

  5. @Edwin; You prove my point exactly πŸ™‚ Van een hele hoop dingen WIL je gewoon het fatsoenlijk kunnen. Lezen, schrijven, basisrekenen. Gewoon omdat je het dagelijks nodig hebt, het sneller is om geen rekenmachine uit je zak te halen en omdat telkens gecorrigeerd worden tijdens het twitteren ook zo irritant is. Maar… Voor logaritmes etc. geldt wat mij betreft: die hoeft niemand te kunnen behalve als iemand toevallig wiskunde etc leuk vindt. Als je kijkt naar een kind, het meemaakt en in contact brengt met alles wat de wereld te bieden heeft en als het hapt op 1+1 dan biedt je het vervolg erop aan en dan kom je vanzelf uit op logaritmes. Maar kinderen die al niet eens 1+1 boeiend genoeg vinden en liever leren noten lezen om briljant pianist te worden, ga ik niet lastigvallen met logaritmes.

    @bazaardom @Maaike; ik stel ook niet dat basisvaardigheden zoals schrijven en rekenen niet belangrijk zijn. In het huidige tijdperk zal iedereen ze nog nodig hebben en dus leer je ze. En ik zie aan mijn dochter dat ze het ook leuk vindt om te leren rekenen, tellen etc. juist omdat ze ze in de praktijk in gebruik kan nemen. Maar, als je dingen op de weg naar geluk (en niet naar diploma) niet tegenkomt, dan hoeven mijn kinderen ze ook niet te leren.

    @Xandra; ben wel benieuwd wat de insteek van het boekje is…

  6. Roos says:

    Mag ik er dan ook vanuit gaan dat je in een automaat rijdt πŸ˜‰
    Sorry t is laat, beetje flauw.


Leave a Reply